מה לובשים מנהלי איכות אצלכם בארגון?

בתוך אקווריום הזכוכית של בקרת האיכות רכנו על מכשירים מבקרי האיכות. לבושים חלוקים לבנים, הם  הקלידו והתבוננו במחשבים אישיים. האווירה הייתה של חדר נקי, שקוף ומצויד להפליא. על השלט התנוססה הכיתובית "בקרת איכות". מטרים משם, באולם הייצור שמחוץ לאקווריום עבדו בטמפרטורה גבוהה, רעש ולחות עובדי רצפת היצור. הם לבשו סרבלים כחולים, ועמלו בהכנת המשקה ומילויו בבקבוקים. צבעי הבגדים של שתי אוכלוסיות אלו מסמלות גם הן את התפיסה הקלאסית של בקרת האיכות, שפסה ברובה מהעולם התעשייתי על פיה:  פועלי היצור יבצעו את העבודה ואילו מבקרי האיכות יקחו על עצמם את האחריות כי "מוצר לא…קרא עוד

הטמעת ערכי ניהול בשגרת שיקום מקצועי – תעסוקתי

רקע:  השיקום המקצועי הוא תהליך טיפולי שנועד לכוון ולהכשיר אנשים עם מוגבלות להשתלב בעולם העבודה. שיקום מקצועי נועד לטפח את המשאבים האישיים של אדם עם מוגבלות, לטפל בהיבטים התפקודיים והאישיותיים שלו, לקדם את מיומנויותיו המקצועיות בהתאם לדרישות של שוק העבודה, ולהעניק תשומת לב לצרכים המיוחדים של תת קבוצות כמו אנשים לקויי שמיעה, עולים חדשים, נפגעי נפש ועוד. ארבעה מרכיבים עיקריים בשיקום המקצועי: אבחון תעסוקתי, הכשרה מקצועית, עבודה סוציאלית שיקומית והשמה. תחום השיקום המקצועי מתייחס לקטע הפוסט-רפואי בתהליך השיקום הכוללני ומאופיין בגישות מתחדשות שביסודן העקרונות הבאים: הטיפול הינו תהליך אינדיבידואלי ומשפיע במידה מכרעת על…קרא עוד

המנהל בעידן ה- TQM

חשיפת הארגון ל- TQM אינה מסובכת, המסר פשוט וקוסם, הרעיון נתפס כמתאים למרבית הארגונים. למרות זאת, מספר המקרים של אי הצלחה של הטמעת ה- TQM בארגונים גבוה יחסית. בבדיקה לאחור מסתבר, כי אחד המרכיבים העיקריים של הכשל נובע ממנהיגות הארגון אשר אינה מחויבת, מעורבת ודוחפת את גישת ה- TQM. השפעת המנהל לעיתים, אין חברי ההנהלות בארגונים מודעים לקשר האמיץ שבין התנהגותם ואת אשר הם מקרינים כלפי מטה לבין תפקוד העובדים בארגון. ההנהלה נמצאת תחת עיניהם הבוחנות של העובדים והמנהלים בארגון בכוונה לזהות את המסרים הגלויים והכמוסים אותם הם משדרים לרוחב ולעומק הארגון. בגישות…קרא עוד

המרכיב האנושי באימוץ התרבות לאיכות

מחויבות ההנהלה – המפתח להצלחה הלקח המרכזי שהצטבר מנסיון רב שנתי בהטמעת מערכות איכות בארגונים הינו מחיבות ההנהלה כמפתח להצלחת התהליך. טעות רווחת בקרב הנהלות ארגונים הינה האמונה ש"חובתנו כמנהלים להצלחת תרבות של איכות, מסתיימת בהסכמה להכנס לתהליך". המציאות מציגה תמונת מצב שאמירת ה"כן" ל- TQM  זאת רק פסיעה ראשונה של מחויבות הנהלה. כלומר מחויבות הנהלה בלבד אינה מהווה פוליסת ביטוח להצלחת התהליך, אבל היא מגדילה את הסיכויים להצלחה ביישום התרבות לאיכות בארגון. מה היא ההנהלה? אלה התופסים את משרות הניהול בארגון. ובהגדרה מורחבת – כל אחד בארגון למעט אלו המוגדרים בברור כלא הנהלה.…קרא עוד
מרכיב ההדרכה בתכנית ה- TQM

מרכיב ההדרכה בתכנית ה- TQM

ההדרכה ותכנית ההטמעה של תרבות האיכות בארגון מהווה אחד המרכיבים הראשיים להצלחה, ברם במקרים לא מעטים אני מוצאים כי פעילות זו אינה מבוצעת במיטבה. דרך מודול ההדרכה מביעה ההנהלה את מחויבותה ואת תפיסתה הכוללת בפילוסופיה של ה- TQM. במרכיבי התכנית אני מוצאים את החזון של הארגון לאיכות, יעדים, מדיניות, מבנה ארגוני, אסטרטגיה, משאבים מוקצים, מיפוי תחומי אחריות. בתכנית נמצא גם עיתויים, אבני דרך ותכני הדרכה לרמות השונות בארגון. שלב פיתוח ההדרכה השלב המקדים להדרכה הפעילה היא שלב המחשב והפיתוח. בשלב זה יש לתת מענה על שאלות כגון אלו: מי הוא רכז ה- TQM…קרא עוד

קבוצות שיפור תהליך –מנוף להחדרת האיכות בארגון

מאת: ד"ר תמוז יצחק מערכת האיכות החדשה i.s.o.9000 במהדורת 2000 "מעוררת לחיים" אחד מכלי האיכות הותיקים: קבוצת שיפור תהליך או כפי שהוא מופיע בשם מקוצר- קשת (השימוש בשם קשת התחיל בחיל האויר לפני שנים ונמצא כשם נח וקליט). התועלות המזוהות עם הפעלת הקשתות בארגונים ברורות ,משמעותיות ומוצאות ביטויין בתחומים הבאים: שיפור תהליכי העבודה המסומנים כ"ליבת העשייה" בארגון. טיפוח גאוה יחידתית תוך אימוץ התפיסה של האמונה ביכולת לשנות דימוי ותדמית. הגדרת סטנדרטים של רמת שירות מול קהל הלקוחות החיצוניים והפנימיים של הארגון. קבוצות השיפור היוו פלטפורמה ארגונית להקמת מערכת איכות פורמאלית. מאמר זה בא…קרא עוד
בולדריג´ – כלי להערכה עצמית של ארגונים

בולדריג´ – כלי להערכה עצמית של ארגונים

מאת: ד"ר תמוז יצחק הפרס הלאומי לאיכות על שם מלקולם בולדריג' (Malcolm Boldrige) מהווה קטליזטור יעיל ביותר לשינוי ומסמן אבן פינה לשיפור איכות תהליכים לחברות בארצות הברית ובעולם כולו. הקריטריונים להערכה של בולדריג' אומצו בעולם ככלי להערכה עצמית. הכלי נמצא כתכליתי ביותר על ידי חברות רבות, ארגוני שירות ועסקים קטנים. הפרס הלאומי לאיכות על שם מלקולם בולדריג' שיצא לאור ב- 1988 השאיר חותם עז על התעשיה האמריקאית. ההערכה ניתנת לגופים בהם נמצאת מודעות לאיכות, הבנת הדרישות למצוינות באיכות ולאותן חברות המפיצות את המידע שהצטבר אצלן על אסטרטגיות מצליחות לאיכות. לקריטריונים של בולדריג' שלוש…קרא עוד

שיתוף העובדים – גורם חיוני לאיכות בארגון

השינוי בארגון אחד מהנושאים השכיחים יותר בשנים האחרונות הוא השינוי. העיסוק בשינויים בארגון הינו העיסוק בהישרדות של ארגונים. ישנן חברות המנהיגות שינויים רדיקליים עוד בטרם הוטמעו והופקו לקחים מסדרת השינויים הקיימת. ניתן לזהות תופעה ארגונית אשר בעקבותיה שינויים מבוצעים למען השינוי עצמו ובשל הסיבה שמא תחשב ההנהלה מזדקנת, סגורה וחסרת פתיחות לשינויים. השינוי בארגון הינו בדרך כלל, תהליך מכאיב, לוקח זמן, מעורר התנגדויות ומאיים על קריירות של אנשים עד כדי יצירת איום על הפרט. השינוי נתפס לעיתים כבלתי הגיוני ועשוי ליצור קונפליקט אישי בין אינטרסים של עובדים ובין אלו של הארגון, השינוי מזעזע…קרא עוד

שימוש במערכות ניטור ניהוליות

מאת: ד"ר תמוז יצחק ארגונים מהסקטור הציבורי, הפרטי, השירותי והיצרני, שהטמיעו את המערכת, מדווחים על גידול משמעותי ביעילות, בפריון, בשביעות רצון ובבהירות המשימות. האם אתם מרגישים לעיתים תכופות שהנכם מנהלים בסביבה אפלה? האם הנכם מתקשים להציב לארגון יעדים ולמצוא כלי מדידה לבחינת העמידה בהם? האם אתם מתקשים לחשב את עלויות אי האיכות בארגונכם? האם חסרה לכם מערכת התומכת את החלטותיכם על בסיס עובדות ונתונים? באם עניתם תשובה חיובית על חלק משאלות אלה, אתם משתייכים לקבוצת מנהלים אשר טרם אימצו והפנימו בשגרת הניהול שלהם מערכת ניטור ניהולית. מערכות הניטור הניהוליות מאפשרות ניהול אפקטיבי באמצעות…קרא עוד